Wol uit het hoge noorden.





Omdat oudste, schoonzoon en #Kingwobbe
eind deze zomer in hogere regionen vertoefden,
kwam mijn verjaardagscadeau met vertraging.

Toen ze enkele weken geleden,
via "thuis",
doortrokken naar het zuiden,
kreeg ik onder andere
 echte rendierenwol!
Rendierenwol uit het noorden.
Ja, deuheu...
Waar leven rendieren ook anders?



Het idee dat dit van rendier is,
vind ik al geweldig.
Alleen...
de strengen wol waren wel erg vettig.
Na ettelijke wasbeurten was dat niet veel beter.
Misschien ken ik wel niks van gesponnen wol?
Misschien moet dat nog 1000 keer extra gewassen, gespoeld worden?

Pluizen en  prikken doet de wol ook.
Dus voor een sjaal of muts is deze beestenwol niet echt geschikt.

Daarom leef ik me nu maar uit met lapjes breien.
Allemaal verschillende moeten het worden.
Gaat trouwens heel stroef door die vette film die ik er niet af krijg.
Maar stroef?
Dat gaat ook!

De lapjes samen worden een tas,
heb ik nu bedacht.
Hoe precies weet ik nog niet.
Met een bodem en handvaten in nepleer misschien
en een bijpassende katoenen voering.

En of ik die lapjes nu aan mekaar zal haken,
of naaien
is me ook nog niet duidelijk.

En versteviging als tussenlaag, 
zodat de tas niet als een pudding in mekaar zal zakken,
is wel een must.

Ik ben dus alvast gestart.
Zonder patroon of plan.
Op "den wilde boef".
"Onliemie stijl" dus!
:-)





Eigenlijk had ik dat nog niet mogen doen :
'Beginnen aan iets nieuws'.
Er liggen nog 3 andere werkjes op de priemen.
(ik zal maar van de haakwerkjes zwijgen zeker?)
:-(


Dit is dus weer maar eens een schitterend voorbeeld
 van mijn ongeduld.
Ik ben veel te curieus over hoe iets zal worden
en daardoor 
creëer ik de grootste chaos in mijn hoofd.
Alles tegelijk.
En echt :
dat leer ik  nooit meer af!


Intussen zag ik bij haar ook toffe blokken.
Hier kan ik ook inspiratie op doen.
Oefenen met nieuwe steken.
Dat lijkt me wel wat.





Ooit gaan jullie de tas hier zien passeren.
Beloofd!
Ooit!












Reacties

  1. Het ziet er mooi uit
    En origineel, niet veel mensen zullen het hebbe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mooi uit tot dusver, dat rendierwol!!!
    Ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden, succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben zelf ook benieuwd en ga bij jou patroontjes komen pikken! :-)

      Verwijderen
  3. ruikt het dan ook naar rendier ? ik wist niet eens dat rendierwol bestond !
    hoe ontvet men schapenwol ? want dat is ook vettig in zijn pure vorm zenne, misschien daar eens op googelen... hier stapelen de ufo's zich ook op, maar af en toe doe ik eens een efforreke en raakt er iets af, hoera ! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog nooit een rendier van dichtbij gezien, laat staan geroken...en toch ... het ruikt heel speciaal. Ge moogt volgende week eens ruiken! :-)

      Verwijderen
  4. ja en wie heeft dat nou een tas van rendier leuk hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder hoor, rendieren wol .. ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo’n rendier heeft toch niet zulke lange haren? Daarom prikt het misschien.
    Ik zie ineens allemaal naakte rendieren voor de arreslee van de Kerstman voor me :-)))))
    Ontvetten is zonde.... zo issie juist extra geschikt voor een tas; water en vuil afstotend.
    Mooie lapjes hoor!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dacht ik ook. Een lekker vettige tas! Geen idee hoe die rendieren er nu uitzien. Kouwelijk! Wanneer ik op internet naar rendierwol zoek, vind ik niks. En het stond nochtans wel op de verpakking. Wie weet is het wel Kerstmanwol!;-)

      Verwijderen
    2. En bedankt.... Nu zie ik een oude en heel NAAKTE man met rood/witte muts op een slee zitten whahahaaaaaa!!!

      Verwijderen
    3. Aha! Het naakte Kerstman-beeld kan weg;
      https://www.hollandwool.nl/nl/vezels/haren-en-zijde/rendierhaar

      Verwijderen
    4. P.S. Als de Kerstman nu jong en knap was geweest, was ik niet gaan zoeken he, dat spreekt voor zich :-)))))

      Verwijderen
  7. Geweldig om zulke wol te hebben, ik zou er zo voor tekenen...
    Ik werd een beetje nieuwsgierig naar het wassen van wol en of dat nou wel of niet handig was enzo, dus even zitten zoeken en hier https://spinnerofyarns.wordpress.com/2014/12/25/wassen-van-wol/ vond ik wel interessante informatie!
    Leuk om allerlei lapjes te breien en zo steken te oefenen. Wat een unieke tas zal je krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Elizabeth. Ik heb de wol meermaals gewassen ,gespoeld. Maar de "lanoline" (tenminste als rendieren te vergelijken zijn met schapen) is er niet volledig uit. Tijdens het breien krijg ik dus nu een gratis natuurlijke schoonheidsbehandeling en blijft mijn tas ook waterdicht! Dus maar niet meer extra spoelen!:-)

      Verwijderen
  8. Ik kan mij de geur van schapenwol nog herinneren en je rendierenwol zal zich ook wel laten gelden. Mooi dat je er -hoe dan ook- een bestemming aan geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een spannend project zeg! Ik hoop dat je dit project wel gauw afmaakt want wij zijn veel te nieuwsgierig hoe de zelfontworpenvettigetasuithethogenoorden gaat worden. ;-)) XX esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha ha, ik zie de tas al helemaal voor me én hij wordt prachtig :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Huh.. rendierwol? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, wat bijzonder! Lijkt me een geweldige uitdaging. En nee, niet om te dragen, maar zo'n tasje is een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.