Het blauwe licht en ook nog wat "moetjes en magjes".

 



Tijdens de fotografieles, die tijdens de avond valt,
wat voor het oefenen niet altijd even praktisch is
vanwege het licht,
leerden we toch het "blauwe licht" te vangen.
Blauwe licht?
Nooit eerder had ik daar over gehoord.

Tijdens het blauwe uurtje,
dat eigenlijk geen uurtje duurt,
maar hoop en al 10 minuutjes,
neemt de lucht een blauwe kleur aan.
(dit voor de leken onder ons.
De fotografiemensen wisten dit vast al jaren!)
Lees maar even in de link.

Ik ben een complete beginneling,
bovendien het allergrootste oen 
als iets technisch wordt en 
vooral geduld vraagt.

Toch lukte het al redelijk.
Vind ik zelf.
Mag dat?
Zelf vinden dat het redelijk gelukt is?
Ik blijf het daar moeilijk mee hebben.
Mezelf complimentjes maken is iets wat ik van thuis uit niet heb meegekregen.





Deze zijn echt 
helemaal zonder te "poteren"!
Ik heb het gevangen toen,
dat blauwe licht.
Niet allemaal even scherp.
Maar het licht had ik wel!

En meteen maak ik  ook even reclame
voor onze mooie St.Romboutstoren
en  "onze" stad
Echt wel de moeite!
Ook voor een citytrip!
En neen!
Neen, neen, neen!
Ik word hiervoor niet gesponsord!


Hieronder nog enkele
"Moetjes" ...





En toch ook wel wat "Magjes". 
;-)



Ik weet niet of dat nu aan mij ligt?
Maar dit jaar vond ik dat er iets mis was met de herfst.
Het kleurde niet zo mooi als andere jaren.
Vond ik.
Ik zag alleen maar bruin.
En een heel klein beetje geel.
En nog minder rood.
En veel minder paddenstoelen.
Zelfs dat ook veel minder.

De echtgenoot was hiermee niet akkoord.
Wat vonden jullie?

En kritieken
op mijn "gevangen blauwe licht"
en op de "moetjes en magjes"
ook meer dan welkom!

Ik kan er alleen maar uit leren.
:-)






Reacties

  1. Wauw! Mooie foto's! Is mij nog nooit gelukt om iets 's avonds te fotograferen, vrees dat ik er ook het geduld niet voor heb ;).
    Een van de dochters zat 3 jaar op kot in Mechelen en keert regelmatig nog terug. Moesten wij misschien ook eens een keertje doen.
    De herfst is inderdaad raar, hier hangen nog heel veel bladeren aan de eikenbomen, zelfs nog groene. Paddenstoelen daarentegen zag ik dit jaar meer dan voorbije jaren.
    Bladeren nog aan de bomen en toch 's avonds al zo vroeg donker... 't Is wennen.
    Blij dat je ook weer even meer tijd hebt om te bloggen. Houden zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn nu al geweldig foto's!
    Goed gedaan meisje je kunt meer dan je denk .
    gr bi xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van mij kun je helaas niets leren. Maar ik kan wel melden dat ik vooral je moetjes erg mooi vind!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig tante! Zal ik eens iets zeggen? Na jaren fotograferen leerde ik pas deze zomer tijdens een cursus avondfotografie over l'heure bleu. (shame on me).
    En ik vind net dat er veeeeeel meer paddestoelen zijn dit jaar en in alle soorten en formaten. Overal, niet alleen in het bos.
    En ja, Mechelen is heel mooi geworden, ge moogt reclame maken :-). Keulen was anders ook wel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. in de moetjes vind ik die met de paal en de haak waaraan de pinnekesdraad geknoopt zit keischoon van compositie en van scherpte . Of dat dan fototechnisch goed is dat weet ik niet, het is gewoon ne superfoto ! Blauw licht ? ik kende tot nu toe alleen rood, oranje en groen licht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het bovenste ‘moetje’ erg mooi!
    Goed gedaan, dat blauwe licht vangen. Had je een statief gebruikt?
    Liefs,
    Sandra
    PS; geloof het of niet, Manlief heeft de manteltjes gemaakt. Ik ben niet in de buurt van het naaimasjien geweest (behalve toen ik koffie bracht :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik volg ook een fotografiecursus, maar van 't blauwe uurtje heb ik nu pas bij jou gehoord. Ik vind je foto's heel mooi, wat is fotograferen leuk hè, ook 't alsmaar proberen of het nog beter kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kom op zeg, prachtige foto's, ik ben natuurlijk wel een leek, maar ik vind ze mooi :) Je hebt de moeite om een cursus te gaan volgen en dat is al knap. Je wordt natuurlijk wel kritischer, maar dat hoort bij het proces waar je door heen gaat. Ik vind de moetjes en de magjes allebei goed gelukt. Groetjes Anita
    Ps het is tegenwoordig modern en het hoort bij deze tijd om het te zeggen als je van jezelf vindt, dat mag voortaan en inderdaad in tegenstelling tot vroeger. Dan was het doe maar normaal dan doe je al gek genoeg ;)
    Gelukkig veranderen tijden. Veel plezier met fotograferen. Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij hebt gelijk hoor, ook hier in Groningen was de herfst anders. En dat hoorde ik ook van iemand uit Den Haag. Dus het is echt zo. Je hebt het blauwe licht goed gevangen hoor! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Na een paar lichte nachtvorsten komt de bladverkleuring vaak goed op gang. Daarom dus nog weinig kleur!
    Ik vind je foto's prachtig. Leuk om daar 'verplicht' mee te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. knap, mooie foto s en ik hoor meteen allemaal nieuwe dingen ,ben gek op blauw dus leuk dat er ook blauwe uurtjes zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee, daar had ik ook nooit van gehoord. Juist deze Herfst heeft er veel kleur, en er waren massa's paddenstoelen te zien. En nog...
    Hoe kouder de nachten, hoe meer kleur.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik doe het je niet na (fotografie heeft wel mijn interesse). Maar wat knap! Het gele mos vind ik echt zo mooi genomen op je foto. En het prikkeldraad ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het blauwe licht heb je echt prachtig gevangen. Ik had daar overigens nog nooit van gehoord hoor. En de magjes en moetjes zijn ook heel erg mooi.
    Het verkleuren van de bomen lijkt mij ook anders te gaan dan voorgaande jaren, maar paddenstoelen heb ik echt heel erg veel gezien hoor.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer iets bijgeleerd, het blauwe licht. De cursus werpt al zijn vruchten af, mooie foto's zowel de moetjes als de magjes.
    Geniet van het weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oeps, dat blauwe licht daar had ik dus ook nog nooit over gehoord....maar je hebt het overigens wel prachtig gevangen. Moet toch ook eens beter opletten.
    De moetjes en magjes zijn ook leuk hoor, maar de herfstkleuren zijn volgens mij toch echt wel net zo mooi als andere jaren, of misschien in Belgie niet.....?
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Redelijk? Ze zijn prachtig. Vooral die foto's gemaakt in het blauwe uurtje zijn keigoed gedaan. Ook de foto's met dat ijzerwerk, keigoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Uhh kritieken? Ik vind je foto's prachtig!! Werkelijk waar! Ben jaloers. Omdat jij zo'n cursus durft te doen.. dat blijf ik maar uitstellen. Je bent een kanjer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai die blauwe lucht is keiferm !!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige foto’s, Kris! Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.