Kerst zonder boom.





Geen kerstboom dit jaar!

Een klein beetje uit ecologische overwegingen.
Geen boom kappen.
Ook gene plastieken boom.
Wie mij een beetje kent met plastiek... hola!


Maar vooral uit praktische overwegingen.
Met Kerstmis hebben we de hele familie van de echtgenoot over de vloer.
Met 14 volwassenen en 4 minimensjes
zou een grote kerstboom veel nodige ruimte in beslag nemen.

Dus dit jaar anders!
Het idee zag ik op Pinterest.

Met de hulp van de echtgenoot werd het plan gerealiseerd.
Want voor alle veiligheid moesten er krammen in de muur.
Zonder krammen kon niet volgens de man.
En voor "krammen" heb ik nu eenmaal mannenhulp nodig.
Nog steeds.
Op dat vlak heb ik de emancipatie totaal aan me laten voorbij gaan.

Nu hebben we dus een kersttak!
En geen boom.
Oudste en schoonzoon vinden het tof.
De zoon vindt het raar :
"We zitten dit jaar dus niet rond de kerstboom maar er onder.
Is het niet meer iets voor Pasen, zo'n tak?"

Ik ben er blij mee.
Echt wel!
Bovendien geen vallende dennennaalden.
En...de zoon bracht me op een idee.
De constructie kan makkelijk tot Pasen blijven hangen.
:-)
We halen gewoon de lichtjes en bollen er uit.
En hangen dan eitjes in de plaats.
Haha, als dat niet praktisch is!




En tot nu toe was het er nog niet...
de kerststemming.
Maar zo van onder de tak...
begint het nu toch stillekes te komen!

Alvast fijne Kerst-voorpret!
;-)







Reacties

  1. Wat een leuk idee!!!
    Ook wij hebben dit jaar geen boom (vanwege dat kleine zwarte monstertje dat overal zijn tandjes in zet)
    Ik heb ook nog een grote tak staan (zonder zijtakken) en wil daar deze week ook iets mee gaan doen.
    Als er maar lichtjes zijn toch, maar bovenal al die lieve familie waar we niet zonder kunnen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die familie is het allerbelangrijkste! Laat je nog zien wat jij met je tak gaat doen?

      Verwijderen
  2. Schoon, en ook nog hondvriendelijk denk ik... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sjoeke, mijn honden zijn welopgevoed! Die kruipen niet in kerstbomen! Alleen heel soms de trap op! ;-)

      Verwijderen
    2. Hahahaha, ik ben benieuwd wat die van ons gaan doen met mijnen boom...
      :|

      Verwijderen
  3. Tja... die lichtjes zijn wel het belangrijkst natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel mooi idee en een handige oplossing voor plaatsgebrek. Hij mag gezien worden, die tak. Dat wordt een super gezellig kerstfeest bij zo een aangename en lieve gastvrouw en -man.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat mooi, ik ben benieuwd om dat in het echt te komen bewonderen :-).
    Denk dat de mini-mensjes dat ook wel magisch gaan vinden.
    Als er maar lichtjes zijn, hé, dan zijn ze content :-).
    Wij hebben zaterdag wel een boom(pje) gezet en Aaron is altijd de eerste om 's ochtends de lichtjes aan te doen. Zo schattig. Hij is al helemaal in de stemming.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel hé... nunievoorteenoftander maar in 't echt is het eigenlijk veel mooier... En onder de tak op het muurtje gaan we natuurlijk nog heel veel cadeautjes stapelen want dat zullen de minimensjes wel helemaal leuk vinden. :-)

      Verwijderen
  6. valt heeeel goed mee,hoor!eens wat anders,modern.
    hier sedert we grootouders zijn toch "echte boom",die mn man weer ieder jaar weer in de tuin plant en er rond kerst weer uithaalt(hij wordt met emmer in de grond geplant,is beter om hem er daarna weer uit te krijgen)we ervaren geen naalden,is van tgoeie ras,knipoog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de tip van de emmer... hebben we in de toekomst vast nog wel eens nodig. :-)

      Verwijderen
  7. Leuk, heel leuk. Ik had ooit een buurvrouw met een kleine woonkamer. Zij hing de kerstboom aan het plafond boven een hoektafel. Zij had wel meer knettergekke ideeën, jammer dat ze veel te vroeg gestorven is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha bedoel je dat ik ook knettergekke ideeën heb? Hopelijk is dat dan de enige gelijkenis! :-)

      Verwijderen
  8. Awel, ik vind dit mooier dan een boom. Een kerstboom oogt vaak als een zware, overladen groene massa. Jouw tak is licht, als van 'niet zwaar' en 'hoopvol'. Fijne eindejaarsperiode!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt mooi is het... alleen heb ik nu hopen kerstballen over...:-)

      Verwijderen
  9. Ohhh... wat een mooi idee!! Heb ik me net suf lopen zeulen om dat kleine mini-plekje vrij te krijgen voor een boompje... hmmm als ik dit idee eerder had gezien was het misschien heel anders gelopen ;o) Superleuk gedaan, en complimenten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk idee. Goed opgelost. Ach en dat je manlief nodig had voor de krammen, who cares?! Alles wat je kunt moet je ook doen. Dus waarom zou je alles moeten kunnen? ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar dat is nu ne keer een keigoed idee! Ik vind het bijna nog schoner dan nen echten kerstboom.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig idee en je hebt het op een veilige manier opgelost...
    Ik zelf werk al jaren met takken en heel veel groen, het is altijd spannend wat het resultaat zal zijn. Wens je nog veel plezier met het koken, bakken en .......!
    gr bi


    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier ook een vrouw die nog graag gebruik maakt van de man en zijn boormachine :-)
    Je zou nog kleine glazen flesje kunnen bevestigen met daarin lange klimop die je door de takken heen leidt. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien doe ik dat nog wel met kerst maar nu nog niet want dat gaat er al snel niet meer fris uit zien. Wel een mooi idee... of minikerstroosjes in een minivaasje ... Maar de echtgenoot is voor minimalisme dus of het zal mogen...Het is ook een beetje zijn tak door die "krammen" hé.;-)

      Verwijderen
  14. Wij hebben (nog) geen boom en ik ga heel hard gillen wanneer iemand alle dozen van zolder haalt ;-) Je versiering vind ik mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook hier heerst er nog totaal geen kerstgevoel...
    Dat is dus volgende week al, klein paniekmomentje toen dat besef kwam en dringend aan de slag voor cadeautjes dus!
    Onze boom (yes, ne plastieken) staat sinds gisteren. Het is er eentje die ik jaren geleden uit ons oma haar collectie kreeg, zo heb ik toch een beetje het gevoel dat ze er nog bij is. Geen grotere fan van Kerst, kitsch en lampjes x 1000 als ons oma!
    Je Kersttak is geweldig, het idee om hem ook als paasboom te gebruiken top haha. :-)
    Lang leve een all year and all occasions tak ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paniek? Hier neigt het al naar hysterie! :-(

      Verwijderen
    2. Hahahahaha, ik wou niet overdrijven, maar I feel you woman. ;-)

      Verwijderen
  16. Ik vind dit een geweldig idee en het ziet er heel sfeervol met die takken aan het plafond. Laat de familie maar komen......
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel sfeervol, ik ben fan. Als het maar gezellig is en dat zal geen probleem zijn met de familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo hebben wij er een zelf gemaakt van hout ,deze komt dan op de lage kast en vraagt ook niet veel ruimte ,
    Mooi dat van jouw en handig

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk alternatief, en inderdaad ruimtebesparend!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.