Onkruid? Of mag het een authentieke bosplant zijn?



Nu groeit er al een paar weken
een plant in onze tuin.
Een plant
die we daar zeer zeker niet zelf neergepoot hebben.
Zeer zeker!


Schoon groen!
Best al wel groot!
En mooi in knop!


We vragen ons nu allebei af,
de echtgenoot en ik,
"Is dit onkruid of gewoon een mooie bosplant?"


Wanneer ik met de honden 
aan de overkant
 in het bos wandel,
zie ik er heel veel van dat soort.
Een mooie bosplant dus!


Ik hoor er al een paar onder jullie gniffelen.
Maar de echtgenoot en ik,
we moeten dat toegeven,
kennen niet zo heel erg veel van planten.
Zeker niet als ze nog niet bloeien.
Mag dat een excuus wezen?

Dus ben ik 'em, op vraag van de echtgenoot,
even gaan opzoeken...
En ik denk het gevonden te hebben?


Het is de Galeobdolon Luteum!

Denk ik.
 Hoop ik?
Voilà!
Zomaar gratis voor niks!
In onzen boshof!
Hoe schoon toch kan 't leven zijn!
Nu nog wachten tot den onze ook zo mooi bloeit!



Voor diegenen die het nu nog niet weten :
De gele dovenetel! ;-)

"Onkruid" zou mijn ma gezegd hebben!
"Hup!
Uittrekken,weg ermee...
Vooraleer die begint te woekeren!"

Maar ik vind het een mooie plant.
En de echtgenoot ook.
Dus mag ze blijven!
Ook al hou ik niet echt van geel.


De plant mag blijven en
de vosjes mogen ook blijven .
Sommige lezers (!) zullen ons nu helemaal raar beginnen vinden?
 ;-)
Ze zijn er nog steeds de vosjes!
Toen ik gisteravond nog even met de honden weg was,
schoot er een kleintje vlak voor mijn neus de weg over!
Ik blijf ze ongelooflijk schattig vinden.
Vast omdat ze me zo hard aan Loeba doen denken.



Maar verder...
de bloemekes!
Gelukkig hebben we er nog wat.
Niet veel.
Nog een beetje!



De Seringen staan volop in bloei.
Jammer dat die zo snel verwelken wanneer je ze plukt!
Heerlijke geur!



De Vinca Major (chique hé!)  
doet hier en daar haar best...




De Rhododendrons,  
die hebben we echt in overvloed,
(wat wil je in een bos?)
laten nog een heel klein beetje op zich wachten!



Maar aan de vele knoppen te zien komt dat helemaal goed...











En dan de Bosgeranium!
De Bosgeranium,
die we allemaal van onze gastvrouw kregen op onze eerste blogmeet

Zie ne keer hier mevrouw Dachshund!
Heb ik er niet goed voor gezorgd?
Hoog tijd om te verpotten!
Wanneer zouden die bloemekes eigenlijk komen?












Jullie zitten nu vast allemaal te denken :
"Wat zit ze nu toch allemaal over haar planten te leuteren?"

Wel dames,
heel simpel!
Omdat...
het kussen...
nog steeds... 
niet ...
klaar is!

Maar morgen...
Morgen !
Maak ik daar echt werk van!
Beloofd!
:-))






Reacties

  1. Nou, vooruit, dat van het kussen is je vergeven! Omdat je zo goed voor de bloemekes zorgt. :-))
    Groetjes, Jannie
    P.S. de seringen doen me aan vroeger denken, toen mijn moeder ze in een grote vaas op tafel zette, uit eigen tuin. (ook al stonden ze niet lang....)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik kom net terug uit het bos en ECHT waar, van negen van de tien 'dingen' weet ik ook de naam niet. Dus je bent niet de enige. Maarre, die eerste foto en de tweede; als je bedoeld dat de eerste ook een dovenetel is? Dat betwijfel ik dan weer. Maar hoe die heet, weet ik ook niet;-) Nee, je hebt echt wat aan mij!
    Groet Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ik dacht zelfs jou nog een mail te sturen... echt hoor! Ik dacht " die Hannah die gaat dat weten"... Ja ,die tweede is dovenetel... dat is een foto van internet...die eerste is onze tuinplant??? En jij denkt dat dat niet dezelfde is? Verdorie!

      Verwijderen
  3. Maar goed dat gij de moeite gedaan hebt om op te zoeken hoe dat plantje heet, want ik wist het begot ook nie (straf hé, en dan durf ik mezelf nog boerin te noemen haha...)
    Hier staan de rhododendrons inderdaad al ietsiepietsie verder, het zal met de kiekens te maken hebben zeker ;-)
    En voorts hebt ge ons heel goed afgeleid met al die mooi fotookes van plantjes en bloemekes, maar tuttut, WIJ WILLEN HET KUSSEN ZIEN !

    En sjoeke, wat de vosjes betreft, in één zaak geef ik u overschot van gelijk zunne : het zijn gewoon magnifiek mooie beestjes. En zeker de kleintjes zijn oh zo schattig... 't is nie omdat ik ze liever nie in 't bos heb zitten, dat ik ze niet mooi vind zunne... (Steenmarters ten andere ook, zooooo schoon, maar dat ze begot wegblijven bij mijn kiekens... Heb er al te dikwijls zonder kop teruggevonden, mijn arm gevogelte...)

    Ah ja, en ter herinnering : WIJ WILLEN HET KUSSEN ZIEN !
    't is maar dat ge het niet zou vergeten hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pas op! Ik ben er al mee bezig...maar 't is omdat ik voel dat het niet in orde gaat komen!
      Ik ben trouwens weeral met een boel andere dingen bezig...pfff... ik leer het niet af!

      Verwijderen
  4. Ik denk ook dat je je vergist met de gele dovenetel ,kan even niet op de naam komen maar die komt beslist ,denk dat hannah gelijk heeft,we zullen zien en de bosgeranium bloeit volgens mij de hele zomer..
    Zo leuk je vosjes misschien maak je nog een foto

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeioei nog iemand die denkt dat ik me vergis... laat het me weten als het je weer te binnen valt hé! ;-)

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  5. Ik vind 'm wel leuk, deze afleidingsmanoeuvre :-)))
    Wat plantjes, bloemetjes.... Een lief bijzonder beestje.... Een Raadsel...
    Ik zou je kussen compleet vergeten zijn als je er zelf niet over begonnen was :-)))
    Ik hoop dat je je weer een beetje beter voelt, da's belangrijker dan het kussen.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit eigenlijk te wachten op dat authentiek boskussen .... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ge het plantje mooi vindt en het stoort ni, laten staan, zou ik zo denken !!! Neen ik ken het niet. Hopelijk voelt ge u ni te ziek om morgen naar het haakcafé te komen. het is veel te lang geleden dat ik jullie nog eens gezien heb.
    Tot...
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, ik had nog niet eens aan het kussen gedacht!!!! Maar net zoals Ingrid hier boven zegt; WIJ WILLEN HET KUSSEN ZIEN!!! Die dovennetel groeit hier ook maar dan in het wit. Vroeger plukte ik die witte bloemetjes er af en dan sabbelen aan de achterkant en dan heb je een heeeeel klein beetje honing. (Zorg wel dat je niet de bloempjes plukt waar je hond tegen aan heeft geplast. ;-) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben benieuwd naar de bloemen van de "plant" maar ook naar uw kussen natuurlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geslaagd afleidingsmanouvre.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leve de gratis planten! En hoera voor de vosjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier bij ons in de tuin groeit een plant die er precies op lijkt, maar ook hier nog geen bloemetjes, wel veel knopjes... Ik ben ook zo benieuwd wat voor plant het is, deze is ook niet door ons zelf in de tuin gezet, dus ook komen aanwaaien..
    En dan je kussen, nu moet je het morgen wel laten zien haha...
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lekker laten staan die mooie plant!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk he, alles dat zo uitkomt in de tuin ! Bij ons is alles net aangeplant en natuurlijk gaan we alle dagen kijken of er weer nieuwe bloempjes uit de knoppen komen ! Spannend allemaal ! Die gele dovenetel, 'k zou het ook niet weten hoor, maar als je 't mooi vind zou ik het laten staan. Benieuwd hoe bloemig ze wordt !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Intussen weet ik het zeker! Het is geen dovenetel! 't Zijn andere bloempjes! Maar wat dan wel????

      Verwijderen
  15. 't is toch geen bereklauw he want dat geeft brandwonden
    berklauw is een schermbloemige
    met eens oort gelijk blad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jaja, dat heb je mooi gedaan, zo'n berichtje over de plantjes... Ik denk ook niet dat het een gele dovenetel is, het blad is al heel anders. Maar wat het wel is, weet ik ook niet. Ben heel benieuwd hoe hij gaat bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nagelkruid? (Was eigenlijk op zoek naar die nettasjes)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joepie! De nagel op de kop! Geel nagelkruid! Daar hoorde ik nog nooit over maar het is het wel!
      Nettasje : http://onliemie.blogspot.be/2014/06/boodschappennetje.html
      Dankjewel!!!

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.