Boodschappennetje


Nu beloofde ik gisteren om vandaag wat "crochteerwerk" te laten zien.
Wel daar had ik dus al meteen spijt van!
Want iedereen dacht natuurlijk
"nu heeft ze ne keer iets speciaals gemaakt"!

Niet dus...
In de verste verte niet!
Het was gewoon even bandwerk.
Verstand op nul, blik op oneindig...
't Is te zeggen blik op het zijriviertje van de Amblève
en gewoon genieten.






Als er nu iets is dat makkelijk te haken is... 
dan is het dit boodschappennetje wel.

Nu ik zo even  mijn label "Haken" doorloop,
merk ik hoeveel ik er al gemaakt heb!
En 't zijn mijn laatste niet want er zijn er nog wat op bestelling.

Een hele tijd geleden ontdekte ik de tutorial bij Purlbee.
Ik heb me op haar werkbeschrijving gebaseerd.
Je vindt die hier!
Maar omdat ik het bij nader inzien een nogal klein uitgevallen modelleke vond,
heb ik het aangepast.

Werkbeschrijving 
van de grotere en stevigere versie van het netzakje!

Haak 4 lossen en sluit deze met een halve vaste tot een ring.

Toer 1 : haak hierin 8 vasten, sluit met een halve vaste je toer.
Toer 2 :  haak 2 lossen die als eerste half stokje tellen (dus nog 1 half stokje in de eerste steek)
               en dan  in elke vaste 2 halve stokjes ( 16), sluit weer je toer.
Toer 3: 2 keerlossen (telt weer als eerste half stokje) , in de tweede steek 2 halve stokjes, 
            vanaf nu in de eerstvolgende steek 1 half stokje, daarna weer 2 enz....
Toer 4 : idem maar tussen elke 2 halve stokjes in een steek haak je 2 gewone halve stokjes.
             Dus om de 2 meerderen.
Toer 5 : idem maar om de 3 meerderen;
Toer 6 : idem maar om de 4 meerderen.

Telkens je toer sluiten met een halve vaste!

Vanaf nu haak ik de boogjes.*

*Begin met 4 lossen , steek overslaan, in volgende steek halve vaste.
                dit herhalen tot helemaal rond.

*Daarna 6 lossen met een halve vaste in het boogje van de vorige ronde.

*Daarna 8 lossen met een halve vaste in het boogje van de vorige ronde.

Je haakt spiraalsgewijs voort zodat je de toer niet meer sluit maar gewoon door haakt.
Wel even goed opletten wanneer je je boogje met 2 lossen moet vermeerderen.
Eventueel een merkje aanbrengen bij de start van je boogjestoer.
Haak met boogjes van 8 lossen tot gewenste hoogte.

Probeer dit blindelings en geniet van de natuur rondom je! ;)

*Vul elk boogje op met 8 vasten en haak ook op de vaste van de vorige toer een vaste.

Nu kan je zelf kiezen of je dit in vaste of halve stokjes of zelfs stokjes haakt...
Het aantal rijen doe je naar eigen smaak!

Je haakt dan nog 2 handvatjes en zorgt dat die beiden mooi verdeeld zijn.
Ik haak per handvatje 5 vasten  (bij het keren 1 losse als keersteek)

De lengte hiervan kan je ook weer zelf kiezen.

Wat de kleuren betreft kan je uiteraard varieren.
Eén kleur of meerdere... 

Versier je netzakje met een labeltje of bloemeke.
Naai je draadjes in.
En huppekee klaar!!!

Zeg nu zelf...
Poepiesimplie!



Reacties

  1. Niks speciaals zegt ze dan... ZUCHT... Ik vind die boodschappennetjes zó tof !!!
    Dus hier zit een contente Limburgse, want met uw werkbeschrijving ga ik er snel aan beginnen sè !!!
    Xxx, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het heeft toch iets speciaals, het boodschappennetje. Ik verkies uw versie, kan meer in.
    Bedankt voor het patroon, ga ik zeker eens haken.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tutorial! Dit ga ik op vakantie zeker ook haken. Af en toe verstand op 0 tijdens het haken moet absoluut kunnen! Daar ontspan je van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super leuk! tof dat je het uitgeschreven hebt voor ons. Maar ik ga al lang blij zijn als dat deken van mij af is voor mijn zoontje. En de tweede vraagt ook al naar een deken. Misschien ooit nog een boodschappennetje.Maar niet snel. Al ik er één maak kom ik graag hier kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Poepsimpel maar ge moet het maar doen. En bedankt voor de beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind hem leuk.
    Hij staat opgeslagen op mijn to-do lijstje (maar daar staat al héél veel op, hihi) Geduld, dus maar. En bedankt voor de uitwerking.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt om de beschrijving te delen. Als ik ook ooit eens aan zo'n mooi riviertje zit, begin ik er ook misschien eens aan (en als 't polsje niet te veel tegensputtert). Ik vind ze supertof en praktisch ! Met welk maatje van haakpen werk je en heb je speciale wol of haakkatoen nodig ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haaknaald 2.5 of 3... en ik koop de wol bij Kristel van Wolenzo.be... In plaats van Catania gebruik ik nu Rio... die is dan nog goedkoper ook!

      Verwijderen
  8. Beautiful bags!!!!!
    thank you for sharing, xxxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'Niets bijzonders' zegt ze dan...
    Joh, het één en al vrolijkheid, super praktisch én er zit een werkbeschrijving bij! Helemaal te gek, dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Chic chic! Als we ooit eens zonder stroom zitten op ons naai@lier, dan moet ge mij dit maar eens leren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel heel mooi netjes!
    En dit komt van iemand die het kan weten
    want ik ben zo'n gelukzak die er eentje heeft mogen ontvangen als verjaardagscadeautje.
    Het netje is helemaal in gebruik en doet alles wat het moet doen.

    En nu, dankzij deze hele duidelijke beschrijving, begin ik er allicht ook aan. (maar dan moet ik eerst veel tijd vinden)

    Mersievooretsjeiren!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. HayHay!
    Heel erg bedankt voor de werkbeschrijving!
    Ik ben al een trotse eigenaar van zo'n prachtig boodschappennetje dankzij jouw mooie give away :-) :-) :-)
    Hopelijk kan ik er nu een broertje of zusje bij haken ;-)
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Poepiesimpel?
    Je haakt er in een vakantieweek zo even drie stuks?

    Poepiesimpel in je handtas te stoppen en Poepiesimpel tevoorschijn te toveren als je iets in de winkel koopt.

    Dat is er het enige Poepiesimpel aan als je het mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had al eentje klaar en heb er eentje gisteren afgemaakt...dus niet echt helemaal in 1 week... Maar ze zijn echt zo klaar! Probeer maar! Blindelings!

      Verwijderen
  14. Het moet toch niet altijd kweetniethoe vernieuwd zijn, ik vind het echt een tof zakske :-) Merci voor de handleiding, ga ik zeker ook een keertje maken! Haken met blik op oneindig kan ook heel ontspannend zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze zijn vrolijk....heb er in mijn vakantie vier gehaakt en alle 4 gebruik ik ze bijna dagelijks...geen plastic tasjes meer mee naar huis bijna dus!Deze ga ik toch ook eens maken,daar kun je pas ECHT mee gezien worden...thanXxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ja, beschrijving van netje gevonden, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij zijn nu in Zweden, maar zaterdag als we naar huis gaan, ga ik er aan beginnen. Heb katoen bij me dus lekker in de auto haken. Ben benieuwd hoeveel ik er af heb wanneer we weer thuis zijn. Dank je wel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Welk garen is dit. Wil graag voor mijn rollator en dan kan elk soort niet

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn als je een reactie plaatst!
Ik lees ze met plezier!

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.